Rabarberrutor


Hoppas ni har haft en underbar midsommar!
Här kommer receptet på rabarberrutor som jag bakade för ett tag sedan.



Recept

200 g smör
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
5 ägg
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 dl vatten

500 g rabarber i småbitar (knappt 5 dl)

Sätt ugnen på 175 grader. Ta fram en långpanna ca 30 x 40 cm och lägg ett bakplåtspapper i botten. (Jag använde mig av en mindre långpanna, vilket då gör kakan högre) 

Smält smöret i en kastrull och låt det svalna. Rör sedan ned socker, vaniljsocker och ägg. Blanda mjöl och bakpulver för sig och rör ned. Blanda till sist i vattnet.
Bred ut smeten i formen och lägg på bären. (Jag hade lite socker och potatismjöl på mina rabarber innan)
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 35 min. Om ni märker att kakan får för mycket färg kan ni täcka kakan genom att tillexempel ställa en tom plåt över.

Låt kakan kallna och skär den sedan i rutor.
Servera med en klick grädde eller vaniljssås & färska jordgubbar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0