Hemgjord smörkola

Enligt mig så smakar alltid hembakat bäst!

Imorgon är det fars-dag och istället för att köpa massa saker så är ett tips att ge bort något man kan äta/dricka!

Min älskade pappa älskar sötsaker och lakrits. Jag kombinerade därför de två och gjorde smörkolor med turkisk peppar ovanpå!



De blev väldigt goda ....


Recept

100 gram smör
2 dl vispgrädde
3 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 dl ljus sirap

ca ½ påse turkisk peppar
(Knäckformar)

Häll i allt i en kastrull (förutom turkisk peppar).
Låt koka upp, rör om då och då & låt det koka tills kolan håller kulprovet.
Kulprovet gör du enklast genom att hälla lite av kolan i ett glas med iskallt vatten, kolan är klar om du kan forma den till en kula.

Krossa turkisk peppar.
Häll upp kolan i en form/plåt med bakplåtspapper,
 strö den krossade turkisk pepparn över & låt stelna.
Klipp eller skär sedan i bitar!

Eller

Gör som jag och häll upp i knäckformar istället =)
(Jag köpte fina knäckformar i hjärtan på Åhlens)

Förvara kallt!

Hur firar ni er pappa imorgon?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0