Lemon curd




Förra veckan hade jag planerat in att baka efter jobbet & visst blev det så! Hann koka lemon curd, baka småkakor och muffins!

Hittade detta recept på lemon curd när jag kollade runt på internet! Enkelt & smidigt var det att göra, dock kommer jag ta i lite större mängd av socker och eventuellt lite mer smör nästa gång eftersom jag tyckte resultatet blev lite väl syrligt =)



Recept från http://www.linneasskafferi.se/

Saft från 4 citroner
3 dl strösocker
4 ägg
150 g smör


Pressa saften ur citronerna och blanda detta med sockret i en bunke. Ställ bunken över ett vattenbad och rör tills sockret börjat lösa sig.
Knäck äggen i en separat skål och vispa upp dem lätt, ta bunken med citronsaft och socker från värmen och rör i äggen lite i taget. Ställ tillbaka över vattenbad och rör konstant i 5-6 minuter. Krämen skall börja tjockna. Sila av den varma krämen så eventuella koagulerade bitar av ägg försvinner. Ställ tillbaka krämen över vattenbad och klicka i smöret, låt stå över vattenbadet i ytterligare ett par minuter. Häll upp på väl rengjord burk och låt svalna innan du ställer in den i kylen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0